Ga naar de inhoud

Privacyverklaring vanaf 1 januari 2026

Jouw privacy is voor de Omgevingsdienst Utrecht van groot belang. Wij houden ons dan ook aan de privacywet. Dit betekent dat jegegevens veilig bij ons zijn en dat wij ze altijd netjes gebruiken. In deze privacyverklaring leggen we uit wat de Omgevingsdienst Utrecht allemaal doet met informatie die we over jou te weten komen.

Als je vragen hebt, of wilt weten wat we precies bijhouden, neem dan contact op met de Omgevingsdienst Utrecht.

Gebruik van persoonsgegevens

De Omgevingsdienst Utrecht verwerkt je persoonsgegevens doordat je gebruik maakt van onze website en/of omdat u deze zelf aan ons verstrekt en/of omdat wij deze gegevens nodig hebben bij de afhandeling van onze taken. Hieronder vindt je een overzicht van de persoonsgegevens die wij verwerken:

  • Naam en adres;
  • Telefoonnummer;
  • Factuuradres;
  • E-mailadres;
  • Betalingsgegevens;
  • Overige persoonsgegevens die u expliciet verstrekt bijvoorbeeld in correspondentie en telefonisch.

Volgens de wet mogen we deze persoonsgegevens alleen gebruiken als we precies uitleggen waarom en met welke reden.

Met welk doel en op welke grondslag verwerken wij persoonsgegevens

De Omgevingsdienst Utrecht verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doelen:.

  • Het uitvoeren van een overeenkomst;
  • Het afhandelen van uw betaling;
  • Jou te kunnen bellen of e-mailen indien dit nodig is om onze dienstverlening uit te kunnen voeren en te verbeteren;
  • Uitvoering van wettelijke taken en het voldoen aan wettelijke verplichtingen in het kader van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Bewaartermijn

De Omgevingsdienst Utrecht bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld en verwerkt. Verschillende wettelijke bewaartermijnen gelden hierbij als uitgangspunt.

Verstrekking aan andere bedrijven of instellingen

De Omgevingsdienst Utrecht geeft persoonsgegevens niet aan andere bedrijven of instellingen, behalve als dat nodig is voor het leveren van de gevraagde dienst of als een wet daartoe verplicht. Soms werkt de Omgevingsdienst Utrecht samen met andere bedrijven voor het leveren van de door jou gekochte of gevraagde dienstverlening; onze partners. In een dergelijk geval worden persoonsgegevens aan deze partners verstrekt voor zover dat nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst tussen jou en de Omgevingsdienst Utrecht. Daarnaast verstrekt de Omgevingsdienst Utrecht persoonsgegevens aan organisaties of instellingen wanneer we dat wettelijk verplicht zijn (bijvoorbeeld als de politie dat eist bij een vermoeden van een misdrijf). In geen enkel ander geval zal de Omgevingsdienst Utrecht persoonsgegevens verstrekken aan andere bedrijven of instellingen.

Gebruik van cookies

De Omgevingsdienst Utrecht gebruikt technische en functionele cookies. En analytische cookies die geen inbreuk maken op privacy. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op de computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en het gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld de voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. Je kunt je afmelden voor cookies door de internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kun je ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van de browser verwijderen.

Beveiliging

De Omgevingsdienst Utrecht neemt de bescherming van gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als je de indruk hebt dat gegevens niet goed beveiligd zijn of er zijn aanwijzingen van misbruik, neem dan contact met ons op. De Omgevingsdienst Utrecht heeft de volgende maatregelen genomen om persoonsgegevens te beveiligen:

  • Beveiligingssoftware waaronder een virusscanner en een firewall;
  • Het gebruik van een TLS-verbinding op onze websites waarmee alle informatie tussen u en onze website wordt afgeschermd wanneer u persoonsgegevens invoert (voor bijvoorbeeld het contactformulier);
  • Toepassen van de verschillende beveiligingsstandaarden voor het betrouwbaar gebruiken van e-mail: DNSSEC, STARTTLS, DKIM, SPF, DMARC, DANE;
  • Toegang tot persoonsgegevens wordt afgeschermd met een gebruikersnaam en een wachtwoord;
  • Tijdig installeren van beveiligingsupdates op onze servers en werkplekken;
  • Versleutelen (encryptie) van alle privacygevoelige en vertrouwelijke gegevens vindt plaats op onze werkplekken.

Inzage, wijzigen of verwijderen van gegevens (art. 13 t/m 20 AVG)

Als je vragen hebt of wilt weten welke persoonsgegevens wij van jou hebben, kun je altijd contact met ons opnemen. Wettelijk gezien heb je de volgende rechten:

  • Uitleg krijgen over welke persoonsgegevens we hebben en wat we daarmee doen;
  • Inzage in de precieze persoonsgegevens die we hebben;
  • Het laten corrigeren van fouten;
  • Het laten verwijderen van (verouderde) persoonsgegevens;
  • Intrekken van toestemming;
  • Bezwaar maken tegen een bepaald gebruik;
  • Overdragen van uw gegevens middels een computerbestand naar u of een andere, door u genoemde organisatie.

Wanneer u zich wilt beroepen op een van deze rechten, kunt met behulp van de contactgegevens op de pagina contact met ons opnemen. Om er zeker van te zijn dat het betreffende verzoek door jou is gedaan, vragen wij een kopie van je identiteitsbewijs met het verzoek mee te sturen. Maak in deze kopie uw pasfoto, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer (BSN) zwart. Dit ter bescherming van je privacy. We reageren zo snel mogelijk, maar binnen vier weken, op het verzoek.

Klacht indienen

Je kunt een klacht indienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens, wanneer u  van mening bent dat wij uw gegevens onrechtmatig verwerken. Dat kan via de volgende link: autoriteitpersoonsgegevens.nl. Op de site van de autoriteit persoonsgegevens vind je verder relevante algemene informatie aan over de AVG.

Recht van bezwaar (artikel 21 AVG)

Wij verwerken uw persoonsgegevens strikt voor openbare taakuitvoering en gezag en deze gegevens worden niet met derden gedeeld, tenzij dit wettelijk noodzakelijk is. Indien gerechtvaardigde gronden ontbreken voor de verwerking, kun je hiertegen bezwaar maken op grond van artikel 21 van de AVG.

BOA-registratiestysteem (BRS)

Onze buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) maken gebruik van BOA-registratie of het BOA Registratie Systeem, afgekort BRS om hun ambtelijke bevindingen vast te leggen en die, ter uitoefening van hun taak, te delen met collega opsporingsambtenaren. Registratie in BRS vindt plaats ten behoeve van de BOA zelf, de werkgever, politie, justitie en overige opsporingsdiensten. In BOA-registratie worden persoonsgegevens verwerkt. Wat dit betekent voor uw rechten en plichten: kijk op de privacystatement van het BRS: www.privacyvragenbrs.nl