Ga naar de inhoud

Hoe zit het tot 1 januari 2026?

Tot 1 januari 2026 blijven de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) en de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) milieuvergunningen verlenen, gemeenten adviseren, toezicht houden, handhaven, meldingen en klachten afhandelen. De ODRU en de RUD zijn tot die tijd de afzender van alle correspondentie hierover. Tegelijkertijd worden de voorbereidingen voor Omgevingsdienst Utrecht afgerond.

Opbouw Omgevingsdienst Utrecht

De formele voorbereidingen voor de oprichting van Omgevingsdienst Utrecht worden met de eerste vergadering van het algemeen bestuur op 10 november 2025 afgerond. Aan de praktische voorbereidingen wordt nog doorgewerkt tot het eind van het jaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het samenvoegen van alle gegevens in één zaaksysteem, het regelen van de bereikbaarheid van de nieuwe omgevingsdienst en alle medewerkers en het formeel plaatsen van alle medewerkers.

Vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari werken alle medewerkers van de ODRU en de RUD voor Omgevingsdienst Utrecht. Zij gaan alle taken uitvoeren die nu nog door de ODRU en de RUD worden uitgevoerd. Inwoners en bedrijven krijgen met een nieuwe organisatie te maken, maar met vertrouwde medewerkers en met de kennis en ervaring van twee organisaties.

Meer lezen

Omgevingsdienst Utrecht opgericht

Met de publicatie in het Provincieblad en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, is het nu officieel: Omgevingsdienst Utrecht...

Website in opbouw

Deze website is, net als Omgevingsdienst Utrecht zelf, in opbouw. Tot 1 januari 2026 vind je hier voornamelijk gegevens over...