Ga naar de inhoud

Omgevingsdienst Utrecht opgericht

Met de publicatie in het Provincieblad en een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, is het nu officieel: Omgevingsdienst Utrecht bestaat. De colleges van 26 gemeenten en de Provincie Utrecht hebben besloten om deze nieuwe gemeenschappelijke regeling op te richten. De gemeenteraden en Provinciale Staten hebben dit besluit goedgekeurd. Voorzitters Gerrit Spelt (RUD) en Sjors Fröhlich (ODRU): “Het is een enorme prestatie van iedereen die heeft meegewerkt om deze belangrijke mijlpaal te halen. Dit geldt voor medewerkers bij de ODRU en de RUD, en voor regievoerders en specialisten bij de gemeenten en de provincie. Het is een gemeenschappelijke prestatie die een mooie basis legt voor de nieuwe dienst.”

Hiermee komt het einde van het fusietraject van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) en de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) in zicht. De volgende stap is de oprichtingsvergadering van het nieuwe algemeen bestuur op 10 november. De nieuwe bestuursleden bekrachtigen besluiten die eerder door de gezamenlijke besturen zijn genomen, zoals de financieringssystematiek en de producten- en dienstencatalogus. Ook besluit het algemeen bestuur over de begroting voor 2026 en de bijdrageverordening. De 26 wethouders en de gedeputeerde zullen daarnaast een voorzitter en een dagelijks bestuur uit hun midden aanwijzen.

Binnen de organisaties wordt intussen doorgewerkt aan de praktische randvoorwaarden om vanaf 1 januari 2026 als Omgevingsdienst Utrecht alle taken van de twee huidige diensten uit te kunnen voeren. Denk hierbij aan het overzetten van alle documenten in een nieuw zaaksysteem, het afronden van het plaatsingsproces, het inrichten van de bedrijfsprocessen en het ontwikkelen van huisstijldragers zoals de website, de auto’s en de bedrijfskleding.

Omgevingsdienst Utrecht heeft straks ruim 500 medewerkers, en blijft gevestigd in het Provinciehuis van Utrecht. Door het samenvoegen van de ODRU en de RUD, krijgt Omgevingsdienst Utrecht een breed takenpakket: bouwen, archeologie en natuur- en milieueducatie worden nu alleen door de ODRU uitgevoerd en provinciale taken als natuurtoezicht, zwemwater, luchtvaart en vuurwerk alleen door de RUD.

Praktische informatie

Tot 1 januari blijven de huidige contactgegevens van de organisaties en de medewerkers zoals nu. Vacatures zijn al op deze website te vinden. De vergaderstukken voor de vergadering van het algemeen bestuur op 10 november worden ook gepubliceerd op deze website.

Vragen naar aanleiding van dit bericht? Mail naar info@odu.nl.

De publicatie van de Gemeenschappelijke Regeling vind je hier: Provinciaal blad Utrecht

Meer lezen

Hoe zit het tot 1 januari 2026?

Tot 1 januari 2026 blijven de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) en de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) milieuvergunningen verlenen, gemeenten adviseren,...

Website in opbouw

Deze website is, net als Omgevingsdienst Utrecht zelf, in opbouw. Tot 1 januari 2026 vind je hier voornamelijk gegevens over...